Sunday, October 18, 2009

Cerita dari Seberang

18 October 2009, 2.30 pm.
Salam..

I feel quiet tired today. After playing basketball for the whole morning with my seniors an friends at JUST gymnasium yesterday, i can't barely move my body perfectly. Da tua kot aku ni..

Came back early from university, i opened up nst online and berita harian online. Hope to read some good news. Just to relax my mind. Then, i was attracted to this article:

Populariti Mahmud Abbas menurun 12.1 peratus, Fatah kekal popular at Berita Harian Online


Hmm.. Palestine just over the province of Jordan. Sebelum menjejakkan kaki di Jordan, saya telah beberapa kali ditakutkan oleh cerita-cerita orang yang mengatakan Jordan pon tidak selamat. Konon-konon ada la tempias perang dari Palestine. Ada juga yang memuji-muji penghijrahan saya ke Jordan.



"Wah, bolehlah anta syahid fi sabilillah kalau pergi perang di Palestine!" one of my friends said. 


Masha Allah, jauh benar niat saudara saya itu. Haha.. nak tergelak pon ada juga. I came here for study not to be a unofficial recruit to bomb Israel. Tapi tahniah juga kepada beliau yang memang sedar akan keadaan saudara-saudara kita di negara bergolak di sana. Alhamdulillah suasana masih aman setakat ini di Jordan.


"And it does not beseem the believers that they should go forth all together; why should not then a company from every party from among them go forth that they may apply themselves to obtain understanding in religion, and that they may warn their people when they come back to them that they may be cautious?" At-Taubah 9:122


In Malay :


"Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah)." At-Taubah 9:122 


Back to the article written in Berita Harian, 


Ketika ditanya sama ada rakyat negara itu siapa yang akan mereka undi dalam pilihan raya presiden yang diadakan tahun depan, Mahmud Abbas mendapat undian yang sama dengan Perdana Menteri Hamas, Ismail Haniya dan pemimpin Fatah, Marwan Barghuti yang ketika ini dipenjarakan seumur seumur hidup di penjara Israel.


Berdasarkan kaji selidik itu, ketiga-tiga mereka akan memperoleh undian antara 16 hingga 17 peratus.

Sementara itu, Parti Fatah mendapat 40 peratus undi berbanding Hamas yang hanya memperoleh 18.7 peratus bagi pilihan raya umum 2010 negara itu, di mana kebanyakan mereka lebih cenderung ke arah parti Mahmud Abbas. - AFP

----------------------------------------------------------------------------------
After reading this article, i remembered my simple chat with my Palestinian friend, Umar the other day. He talked  a lot about Palestine nowadays. About Fatah and Hamas obviously. 


You see.. it is quiet same with our own country politics crisis. UMNO and PR, much more to think with PAS actually. It's all because of political idea and understanding. Talking honest, i'm not feel to get really into politics but politics rules government. Mahu tidak mahu sesiapa yang ingin memimpin bangsa perlu bergiat dalam politik. But after that, it depends on us where to guide our people..


to mardhatillah or 'azabillah..
to husnul khatimah or su'ul khatimah..


My advice, janganlah dengan perbalahan melalaikan kita sehingga terlupa akan musuh yang sentiasa mengintai di balik kerekahan hubungan kita. I'm not dare to see our whole ummah to like what happen in Palestinien right now. They are divided apart into different ideologies meanwhile Israel is seeking for chances to rip them out.


Hope we'll have our ultimate victory soon. It's time for us to stand up. For ummah and Islam.. Takbir!!



Dome of Rock. We've been confused this one with Al Aqsa..



The real Masjid Al Aqsa. Waiting for its freedom..


Wasalam..

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

testing2 coment..